Duo Kermani-Gentili: ode aan de Rapsodie

Datum/Tijd
zondag 04-03-2018
14:00 - 15:00

Locatie
Kazerne


Ode aan de rapsodie

 

 

Ode aan de Rapsodie

Beroemde en minder bekende componisten ontmoeten elkaar in dit programma voor klarinet en piano. De muzikale vrijheid van de “rapsodie” biedt de luisteraar een regenboog van atmosferen. Na de gevoelige introductie van Excoffier zorgen de passie en onrust van Chopin en de muzikale ademhaling van ‘Ode aan de bewoners van een gevelde boom‘ van Irlando Danieli voor een mooie balans. In dit stuk uit 1986 – waarvan het duo Kermani-Gentili de wereldpremière uitvoerde – zorgen de rusten voor een eigen klankkleur. Met de rapsodie Asuka laat Franse componist Roger Boutry de wereld rondom een Japanse rivier zien. In het tweede deel wordt de Japanse fluit “shakuhashi” geïmiteerd tijdens twee cadensen door de klarinet gevolgd door het derde deel waar de hectiek van de stad getoond wordt in het pulserende “Spitsuur“. Het jazzy einde zorgt voor een geweldige overgang naar wellicht de bekendste van alle rapsodieën: de Rhapsody in Blue van George Gershwin.

 

Onderstaande tekst komt uit een interview met Kymia Kermani in het ED (januari 2016) ter gelegenheid van de cd Milonga Loca

 

Kymia Kermani woont in Berlijn. Daarvoor woonde ze in London, dáárvoor in Amsterdam. Ze is een internationaal bekend klarinettiste, ze speelt bij beroemde symfonieorkesten als de Staatskapelle Berlin, de Royal Philharmonic Orchestra, het Concertgebouw Orkest en het Koninlijk Woensels Muziekcorps. Kymia lacht. “Woensel is al weer even geleden! Ik had daar een leuke tijd, alleen kwam ik er snel achter dat ik meer wilde dan onderdeel zijn van een grote groep klarinettisten die allemaal dezelfde partij spelen en dat de klank van een symfonieorkest me meer bevalt dan die van een harmonieorkest.”

 

Ze werd geboren in Eindhoven, in het stadsdeel Stratum. Wereldwijd gewaardeerd maar uit beeld verdwenen is ze een grote onbekende in haar geboorteregio. “Ik ben op mijn 17e in Amsterdam gaan wonen en behalve om mijn ouders te bezoeken niet meer naar Eindhoven teruggekeerd. Ik heb wel pogingen gedaan hier te komen spelen maar dat blijkt niet gemakkelijk, podia houden meestal vast aan namen die ze kennen.” Kymia (29, ‘te oud om ‘veelbelovend’ te zijn’) is de dochter van een Iranese vader en een Nederlandse moeder. Haar moeder stimuleerde culturele belangstelling bij haar kinderen en liet hen met muziek kennis maken via Algemene Muzikale Vorming. Op haar zevende zag Kymia een poster met verschillende muziekinstrumenten en zonder aarzelen wees ze naar de klarinet. “Waarom? Ik weet het niet, ik had de klarinet nog nooit gehoord, maar het moest blijkbaar zo zijn!” In haar tijd bij het Woensels Muziekcorps had ze les van Harmen Klomp, die haar de basisvaardigheden van het klarinetspel bijbracht. De definitieve keuze voor de muziek bracht haar op haar 15e naar Amsterdam, naar Harmen de Boer, lid van het Nederlands Blazersensemble, bij wie ze de vooropleiding van het conservatorium volgde. In die periode maakte ze de overstap van VWO naar Havo, om meer tijd te hebben voor haar muziek. De combinatie van talent, een stevige dosis ambitie en wilskracht en de juiste contacten maakte Kymia tot wat ze nu is:  een tevreden inwoner van een inspirerende wereldstad die volop mogelijkheden biedt om zich muzikaal te ontwikkelen. Haar cv is indrukwekkend. Wat maakt haar een goed klarinettiste? “Tja, moeilijk om van mezelf te zeggen, maar mij wordt vaak gezegd dat ik een mooie toon heb, dat ik iets nieuws snel onder de knie heb en dat ik een uitgesproken visie op muziek heb. Dat laatste is wel eens lastig, zeker in een symfonieorkest, maar ik ben nou eenmaal eigenwijs, ik weet wat ik wil!”

 

Naast haar freelance werk in symfonieorkesten –  onder leiding van grootheden als Daniel Barenboim en Charles Dutoit – wijdt Kymia zich steeds meer aan de kamermuziek. Ze speelt in twee ensembles, half februari verschijnt de cd Milonga Loca, die ze met het trio Luz y sombra (Licht en schaduw) maakte. “Miriam Erttmann, Katia Steinhäuser en ik spelen eigen bewerkingen van composities van Astor Piazolla. We spelen bekende en minder bekende stukken, de cd biedt qua sfeer de nodige afwisseling. Op haar vraag of ik bij het beluisteren van de cd de bandoneon heb gemist moet ik ontkennend antwoorden. “Mooi! De meeste ensembles die Piazolla’s muziek spelen doen dat met bandoneon, wij dus met viool, klarinet en piano. De samenklank van viool en klarinet suggereert op sommige momenten het geluid van de bandoneon!”

 

Wat zou ze in de toekomst het liefst willen? “Freelancen  in goede symfonieorkesten, veel kamermuziek maken en lesgeven. Het klinkt misschien wat onbescheiden, maar ik wil graag professor worden aan een conservatorium of een Musikhochschule. Ik geef graag les, vooral het begeleiden van jong talent trekt me.”

 

Wat vindt Marjolijn?

Marjolijn Sengers, voorzitter SSKHet programma van Podium Klassiek Eindhoven wordt samengesteld door Marjolijn Sengers. Waarom programmeerde ze dit concert?
“In de loop der jaren ben ik de klarinet steeds meer gaan waarderen, als solo-instrument, maar zeker ook als kleurend orkestinstrument. Kymia Kermani ben ik op het spoor gekomen door haar Iranese vader, die ik voor ED eens interviewde. De in Eindhoven opgegroeide Kymia is momenteel een veelgevraagd soloklarinettiste bij symfonieorkesten in binnen- en buitenland. Ik verwacht dat ze de luisteraar met dit afwisselende programma alle hoeken van de zaal laat zien.”

 

Programma

  1. Excoffier, Rhapsodie provençale
  2. Danieli, Ode agli abitatori di un albero abbattuto F.
  3. Chopin, Scherzo
  4. R. Boutry, ASUKA, Rhapsody
    – La riviere Asuka
    – Danseuses de Kinoe
    – Rush Hour
  5. G. Gershwin, Rhapsody in blue (arrangement Alba Gentili-Tedeschi)

 

Duo Kermani-Gentili
Kymia Kermani, klarinet
Alba Gentili-Tedeschi, piano

 

 

 

Wijzigingen voorbehouden

 



Reserveringen



Er kunnen geen reserveringen meer worden geplaatst voor dit evenement.