Berlage Saxophone Quartet
erlage Saxophone Quartet − Goldberg Variaties
Transponeren van een muziekstuk is niet iedereen gegeven. Peter Vigh is wereldwijd een van de weinigen die zich gewaagd heeft aan de bewerking van de Goldberg Variaties, BWV 988 van Johann Sebastian Bach voor een saxofoonkwartet. Hij heeft daarbij subtiele verschillen gezocht tussen de vier musici in het sopraansax-register om zo dicht mogelijk bij de originele partituur te komen. Dat betekent dat, anders dan bij een gebruikelijke klankverdeling van hoog tot laag, iedereen in het kwartet ook met sopraansax aan de beurt komt, met veelvuldig wisselen van instrumenten tot gevolg. De sfeer van de muziek blijft goed overeind, al klinken de saxofoons fors luider dan bij een pianoversie. Jammer is dat door Covid-19-beperkingen er sinds deze week slechts 30 man publiek aanwezig mag zijn. Vanwege het aantal inschrijvingen leidt dat tot twee voorstellingen op één middag met een tot 50 minuten ingekorte versie van de 80 minuten durende muziek. Dit lukte door het weglaten van herhalingen in de compositie, maar wel met als gevolg dat het een beetje op afraffelen van de muziek gaat lijken: tweeëndertig stukjes in ongeveer 50 minuten. Het kwartet speelt overtuigend en doet dat in een speciaal ontworpen licht-decor dat de voorstelling intimiteit geeft die het luisteren versterkt.
Doordat elk instrument een stukje van het toonbereik pakt én door de wisselende saxofooncombinaties krijgt Bach’s muziek ruimte en hoor je accenten die normaliter verdwijnen in het geheel. Dat is een verrassende ontdekking en een compliment aan het kwartet als geheel en aan Peter Vigh in het bijzonder.