Minimal music door Florestan Bataillie (piano)

Datum/Tijd
Sunday 15-03-2020
14:00 - 15:00

Locatie
Kazerne


Minimal music door Florestan Bataillie, piano: CONCERT GEANNULLEERD

 

Wereldpremière bij Podium Klassiek Eindhoven

 

 

In verband met het coronavirus is dit concert geannuleerd. Het vindt later alsnog plaats.

Blijf op de hoogte via onze nieuwsbrief en/of onze Facebookpagina

 

Toelichting door Florestan Bataillie:

Over muziek valt eindeloos te filosoferen. Daar bent u het vast over eens.

Het is best moeilijk om dit fenomeen dat vaak woordloos is te vangen in taal om het te proberen verklaren. Wat maakt muziek eigenlijk tot muziek? Of goéie muziek? Een mooie, hartstochtelijke melodie? Pittige ritmes? Aandoenlijke, verrassende harmonieën? Fijn uitgekiende timbres? Contrastrijke dynamische schakeringen? Of is het vooral een kwestie van timing en huist de schoonheid net in de stiltes tussen de noten, zoals een bekende quote van Mahler luidt?

Iets waar wellicht (en gelukkig) geen eenduidig antwoord op valt te geven, aangezien het hier vooral een veelheid aan dingen eerder dan één geïsoleerd aspect betreft.

Hoe dan ook kunnen we er niet omheen dat in de meeste gevallen muziek – hoe complex of eenvoudig ook – uit een aantal bouwstenen is opgetrokken. Deze bouwstenen vormen motieven die op hun beurt kunnen samenvloeien tot een heus thema. Sommige motieven zijn heel herkenbaar en worden zo intens gebruikt in een compositie dat ongeveer alles in het werk te herleiden valt naar dit heel beperkte muzikaal materiaal. Grote componisten als Bach en Beethoven toonden zich meesters in het variëren en eindeloos aan de slag gaan met hun basismateriaal in hun composities. Door tal van ingenieuze compositorische technieken worden melodieën uitgerekt, verkort, gespiegeld, getransponeerd, omgekeerd et cetera.

Moet dit dan? Is verregaande ontwikkeling een conditio sine qua non om over goede muziek te spreken? Zijn er ook stukken waarin het er wat minder intellectualistisch aan toe gaat maar die desalniettemin goed klinken? En is dat dan ook ‘serieuze’ muziek of meteen commerciële troep?

In dit recital wordt de nadruk gelegd op componisten die met heel weinig materiaal toch bijzondere schrijfsels tot stand brachten. Materiaal dat vaak schittert in eenvoud. Er worden enkele sleutelwerken gespeeld uit de Amerikaanse minimal music van componisten als John Adams en Philip Glass. Dit wordt aangevuld met enkele bijzondere composities van onder andere Claude Debussy.

Daartegenover plaats ik de Hongaarse György Ligeti die eveneens uit heel weinig componenten een meesterwerk componeerde uit de 20e-eeuwse pianoliteratuur: Musica Ricercata of ‘gezochte muziek’. Een werk opgebouwd bestaande uit 11 deeltjes, steeds toenemend in aantal tonen. Ligeti start minimalistisch, ex nihilo, maar in zijn werk wordt alles wél in extenso ontwikkeld. Men zou het maximal music kunnen noemen.

Door zelf ook met de bouwstenen van de muziek aan de slag te gaan hoort u tot slot een eigen creatie waarbij ik in de stijl van het recital mijn interpretatie meegeef als antwoord op wat er reeds is. Tijdens dit concert wordt alles wordt zorgvuldig aan elkaar gepraat en uit de doeken gedaan op anekdotische en behapbare wijze door … mezelf!

 

Programma

 

Claude Debussy – uit Preludes I: Des pas sur la neige

John Adams – China gates

Philip Glass – Mad rush

György Ligeti – Musica Ricercata

Philip Glass  – Wichita Vortex Sutra

Florestan Bataillie – Creatie

 

 

Florestan Bataillie (15-12-1992) studeerde piano aan het Koninklijk Conservatorium te Brussel in de klas van Boyan Vodenitcharov en Hans Ryckelynck, alwaar hij zijn masterdiploma behaalde in 2016. Hij vervolmaakte zich nadien nog 3 jaar als concertmusicus in de klas van Jan Michiels. Florestan volgde regelmatig zowel als solist, kamermusicus en liedbegeleider cursussen en masterclasses bij gerenommeerde musici. 

Samen met de zussen Fien en Riet Van den Fonteyne maakt hij sinds 2011 deel uit van het pianotrio ‘Impression’. In trio volgde hij lessen en masterclasses bij o.a. Dirk Vermeulen, Thomas Dieltjens, Gavriel Lipkind, Alexander Melnikov en Antje Weithaas. In 2013 namen ze een eerste cd op met werken van Haydn, Rachmaninov en Brahms. In 2016 verscheen hun debuutplaat ‘Gypsy’ bij het Nederlandse label Aliud. In 2019 speelden ze als solisten het Tripelconcerto van Ludwig van Beethoven met het Kempisch Symfonisch Orkest o.l.v. Hans Laureyn.

Als liedbegeleider werd hij geselecteerd voor de Internationale Udo Reinemann Liedmasterclass. Tijdens dit intense specialisatiejaar kreeg hij les van wereldvermaarde pedagogen en artiesten als Anne Sofie von Otter, Julius Drake, Dietrich Henschel en vele anderen.

Florestan trad op in vooraanstaande cultuurhuizen in binnen –en buitenland zoals De Vlaamse Opera, De Bijloke, Bozar, Flagey, Concertgebouw Brugge, deSingel, Casa da Musica (Porto), Concertgebouw (Amsterdam), Vatroslav Lisinski Hall (Zagreb) de Wereldexpo in Milaan, Palau de les Artes (Valencia) en in vele cultuurcentra in Vlaanderen … 

Hij behaalde in 2017 na zijn muziekstudies ook een Postgraduaat Kunst- en Cultuurmanagement met grote onderscheiding aan de Universiteit Gent. Naast zijn podiumactiviteiten is Florestan tevens een begenadigd leraar. Hij behaalde in 2017 zijn diploma van de specifieke lerarenopleiding aan het Koninklijk Conservatorium met grote onderscheiding en is sindsdien verbonden aan de Kunstacademies van Torhout en Dendermonde als leraar piano en begeleidingspraktijk.

 

Florestan Bataillie (foto’s: Lighthouse Photography)

Wat vindt Marjolijn?

 

Het programma van Podium Klassiek Eindhoven wordt samengesteld door Marjolijn Sengers. Waarom programmeerde ze dit concert?

“Voor mij is Florestan, al eerder bij ons als pianist van Trio Impression, een van de leukste musici om mee samen te werken. Omdat hij van veel markten thuis is en met zijn onderzoekende geest zo creatief meedenkt. Minimal music is een van zijn aandachtsgebieden. Hij componeert ook en wat is er leuker dan een compositieopdracht te geven aan een verwante jonge musicus? Een muzikaal verhaal over minimal music met opdrachtcompositie.”

 

 

Meer informatie over ons brunch- en dinerarrangement vind je hier.

 

Hoe werkt het reserveren?

Vind je ons reserveringssysteem onduidelijk of lastig? Op onze pagina Hoe te reserveren leggen we je stap voor stap uit hoe het werkt. Kom je er toch niet uit of twijfel je of je het goed doet? Stuur naar een mailtje naar info@podiumklassiekeindhoven.nl.